Dotýkať sa oblohy…
  • Modelársky areál Plevník je na GOOGLI

    Slovenské stránky kde sa niečo deje
    Stacks Image 12755
    Stacks Image 12757
    Stacks Image 12759
    Stacks Image 12761
    Stacks Image 12763
    Stacks Image 12765
    Správy - informácie - odkazy

    Stacks Image 15077

    Nový mini príjmač Futaba R3206

    9.12.2018

    Nie úplne čerstvé info a dnes už asi aj u predajcov bude k dispozícii tento mini príjmač ako dôkaz neustálej miniaturizácie elektroniky. Však posúďte so mnou - hmotnosť 1 gram, 6 PWM výstupov, S-bus teoreticky až 18 funkcií k tomu je možno ovládať. Dosah 100 m. Napájanie 3,2 až 8,4 V. Modulácia T-FHSS air. Koncová cena 35,90 €.

    Stacks Image 15147

    Spínač pre prevádzku s dvoma batériami 80 A

    26.10.2018

    Ďalšia novinka od Ripmax-Futaba pre zvýšenie bezpečnosti je tu. Prúd “tečie” priamo z aku do serv a nie cez príjmač. Môže sa použiť ľubovolný príjmač aj servá. Žiadny vypínač, zapína sa pripojením aku. Obidva aku sú pripojené cez Schotky diódy. Predovšetkým sa doporučuje použiť pre výkonné servá. (vysoký prúd) Doporučená cena 99,- €.

    Stacks Image 15133

    Nová “fičúra” od JETI

    19.10.2018

    Lacný aj ľahký zdroj napájania príjmača s BEC a aku. Je to dvojitý napájací zdroj pre elektromodely. Z popisu vyberám: Okrem BEC regulárora motora sa často doporučuje kôli bezpečnosti použitie záložnej batérie. Nevýhodou však môže byť závislosť od výrobcu, alebo typu regulátora pri paralelnom napájaní z batérie a BEC. Buď BEC vôbec nefunguje pretože príjmač už má požadované napätie (vďaka batérii príjmača), alebo v prípade výpadku zdroja druhý je tiež paralyzovaný. Napätie BEC by malo byť nastavené na napätie batérie. (napríklad 5 V BEC a 4 články NiMh, alebo 6,2 až 6,5 V a 5 článkov NiMh) Hmotnosť aj s káblami je 9 g, napätie zdrojov 3-10 V, prúd max 12 A. Cena podľa predajcu ca 25 €. Zaujímavé je, že na oficiálnej stránke JETI ani u partnerského HACKER toto zariadenie zatiaľ nie je.

    Stacks Image 15091

    Horúce novinky od RIPMAX-FUTABA

    11.9.2018

    Dnes prvýkrát zverejnil Ripmax Nemecko informácie o novom dvoj-príjmači R8024SBD, distribučných systémoch PDS 10/18 a Bluetooth prenosovom systéme BlueTooth1 pre Android.(žiaľ len) Srdce mnohých Futaba uživateľov sa teraz rozbúšilo. Verím, že po problémoch s príjmačom R7018SB je tu nová vylepšená generácia a jeho nedostatky boli odstránené. Či naozaj ukáže blízka budúcnosť. Oficiálne budú predstavené na nadchádzajúcom Jet-Power Event - Messe konanom tento víkend v Donauworthe. Distribúcia je naplánovaná na november 2018. Detailný popis jednotlivých zariadení, parametre a už aj ceny sú uvedené na zverejnených letákoch. U mňa oba palce hore!

    Stacks Image 13973

    Zomrel náš spoločný kamarát Peter Kriho

    15.8.2018

    So zármutkom som sa dozvedel, že 10.8.2018 nás navždy opustil Peter Kriho. Aj keď už dlhšie som s ním nebol v kontakte spomínam si na neho ako výborného modelára, ako jeden z prvých v Československu v podmienkach 70/80-tych rokov postavil prvé skutočné rogoalo, neskôr motorové aj legendárneho “Mitchela”. Kto ste ho poznali zapáľte sviečku a spomínajme. On si to určite zaslúži.

    Stacks Image 15020

    Majstrovstvá sveta v navigačnom lietaní

    8.8.2018

    Nie veľa ani často sa koná v našich končinách nejaká väčšia či menšia letecká akcia. Výnimka sú aktuálne prebjehajúce Majstrovstvá sveta v navigačnom lietaní na letisku v Slávnici 5.-11.8.2018. 49 posádok súťaží v takmer ideálnom letnom počasí tento týždeň a okrem zápolenia spoznávajú našu nádhernú krajinu aj zhora. Záujemcom doporučujem osobne navštíviť letisko, alebo sledovať na oficiálnej ”sajte” WRFC.

    Stacks Image 15002

    HOTA D6 PRO smart duálny nabíjač

    19.6.2018

    Novinku práve predstavila firma YUKI. Z parametrov vyberám: vstupné napätie AC 230V, DC 6,5-30 V, Max. nabíjací výkon 2 x 325 W - 15 A. Z ďalších “fičúr” - USB výstup 2,1 A 5V, možnosť aktualizácie cez bežný USB mikro-USB B kábel, možnosť indukčného nabíjania viacerých typov telefónov, ktoré majú takúto možnosť. IPS-LCD 2,8” displej 260 000 farieb. Cena 119,- €. Lacnejšia verzia (bez 230 V vstupu) je 89,90 €. Detaily na stránke YUKI. Páči sa mi.

    Stacks Image 14627

    Letecký deň 23.6.2018

    14.6.2018

    Nevedel som, ale už viem. Bol som v Žilinskom Mirage, kde je inštalovaná táto upútavka s modelmi Jožka Maťaťu. Pri príležitosti osláv 65. výročia vzniku Žilinskej univerzity sa na letisku v Dolnom Hričove uskutoční letecký deň. Nie je v našich končinách veľa sviatočných dní, tak sa teším, určite prídem a vrele doporučujem všetkým leteckým nadšencom. Ďalšie informácie sú na oficiálnej stránke Leteckého dňa, alebo potom aktuálne na eF-Búku.

    Stacks Image 14613

    Commander 3 / Extron

    25.5.2018

    Niektoré konštrukcie pretrvajú desaťročia, platí to aj pre väčšinu modelov legendárneho W. Klingera. Pôvodný Commander firmy WIK sa objavil v 70-tych rokoch v Nemecku pre veľmi populárnu a rozšírenú kategóriu RC-1 - akrobatické RC modely na spaľovací motor 10 ccm. Neskôr vznikla 2. generácia Commander 2 a v súčasnosti fa. Extron ponúka Commander 3 - retro odľahčenú elektroverziu na 3 článkový pohon LiPol. Je možnosť inštalovať aj el. zaťahovací podvozok. Oproti pôvodnej spaľovacej verzii vychádza hmotnosť o 1 kg nižšia, pri použití doporučeného pohonu a APC vrtuli 12 x 10 dáva výkon 571 W. Potom letové vlastnosti sú podobné aké boli u pôvodnej spaľovacej verzii. Napísal Ralf Müller, ktorý kedysi lietal pôvodný Commander. Nemôžem všetko, ale určite neskôr toto lietko vyskúšam. Je to presne to čo sa mne páči a čo mám rád.
    Stacks Image 14455
    Stacks Image 14457
    Stacks Image 14459
    Stacks Image 14461
    Stacks Image 14463

    Stacks Image 14420

    Pohľad späť

    12.5.2018

    Objavil som tento záber. A pripomenulo mne to čas minulý. Aj ja som mal rovnaké rádio, len bolo čierne. A slúžilo dobre. To ešte bol Graupner jeden z najväčších aj najlepších. Neskôr som prešiel na Multiplex až zakotvil u Futaby. A som opäť spokojný s touto voľbou.

    Stacks Image 14335

    FUTABA oslavuje

    10.5.2018

    Pri príležitosti konania tradičnej Shizuoka Hobby Show a 70. výročia firmy pripravila Futaba špeciálnu edíciu rádia T-18SZ BLACK PEARL s celohliníkovými ovládačmi. Z ďalších vystavovaných noviniek: True Air Speed senzor SBS-01TAS, (upgrade V3.5) príjmač+gyro v jednom CGY760R, GPS senzor SBS-02G, super mikro príjmač R3206SBM, rôzne LiFe batérie, najsilnejšie servo štandartnej triedy (41x21x38 mm) HPS A700 S.Bus 2, 7,4 V - sila 74 kg a ďalšie doplnky.

    Stacks Image 14317

    F3RES pravidlá

    31.3.2018

    Preklad nemeckých pravidiel, ktoré som označil V1.1SK dávam k dispozícii ako východisko pre prípadných záujemcov o zavedenie tejto kategórie na Slovensku. Budem rád ak mi dáte vedieť keď zistíte chyby, nepresnosti, alebo aj Vaše akékoľvek návrhy k tomu.

    Stacks Image 13988

    Samba R.E.S. Evo

    20.3.2018

    Od Západu sa pomaly dostáva aj do našich končín táto súťažná kategória. Najväčší rozmach má v Nemecku, ale nezaostávajú ani za morom. A ja tiež sledujem dianie aj pravidlá a moc sa mi to páči. Je to relatívne jednoduché, nie finančne náročné a na štartovej čiare majú všetci takmer rovnaké podmienky. Pôvodne boli pravidlá napísané v Nemecku a v rôznych prekladoch sú šírené ďalej. Vzniká veľa konštrukcií, výrobcov aj stavebníc. Je pravda, že v rámci stanovených pravidiel sa lietadlá podobajú, ale aj tak sú odlišné. Mňa zaujala táto konštrukcia, ktorú ponúka švajčiarsky výrobca Cad2cnc.


    Stacks Image 13412

    DSM 10 od JETI model

    28.2.2018
    V poslednej dobe keď hľadám nejaké doplnkové zariadenie, ktoré som bol zvyknutý nájsť v ďalekom zahraničí som napokon našiel aj u JETI a pri rozhodovaní ktorý vybrať voľba padla na JETI. Myslím, že úzka spolupráca s firmou HACKER Motor bolo geniálne rozhodnutie. Pritom spomínam na čas keď o JETI mimo ČR a SR nikto v zahraničí nevedel a aj HACKER začínal v Nemecku. Už vtedy som mal kontakt s pánom Hackerom, ktorý mal veľký záujem nájsť spoluprácu na “východe”. To sa aj neskôr podarilo v podobe JETI. Teraz ale dávam do pozornosti tento elektronický prepínač dvoch akumulátorov vrátane magnetického vypínača DSM 10. Práve som ho použil do môjho Musgera. A moc sa mi to riešenie páči. Tak som po dlhšej dobe pozrel čo všetko je u JETI nové a je toho veľa zaujímavého aj užitočného. A čo sa mne ako FUTABA uživateľovi páči, že mnohé zariadenia sú použiteľné aj mimo JETI ekosystému.

    Stacks Image 13853

    Nový príjmač Futaba R3004SB

    15.2.2018
    Futaba uviedla na trh tento príjmač, z hlavných parametrov vyberám - 4/18 kanálov T-FHSS s telemetriou a S.BUS2, hmotnosť 4,8 g, rozmery 18 x 42 x 10 mm. Je určený primárne pre ľahké malé modely. Aktuálne je k dispozícii u RIPMAXu, myslím, že čoskoro aj u predajcov.

    Stacks Image 13644

    Novinky pre rok 2018

    1.2.2018
    Každým rokom v tomto čase všetci, čo niečo znamenali v modelárskom biznise predstavovali svoje novinky na tradičnom hračkárskom veľtru konanom v Norimberku. Toto už dnes neplatí, tento rok sa účastní len minimum firiem. V čase internetu a online služieb to stratilo zmysel aj opodstatnenie. Napriek tomu niektoré firmy v tejto dobe už tradične vydávajú katalógy svojich noviniek. Ja som zatiaľ našiel len tieto - Graupner, Simprop, Krick, Multiplex. Možno Vás tam niečo zaujme. Mňa asi najviac zaujal Simprop, firma z dlhoročnou tradíciou, vždy bola akosi v tieni väčších a slávnejších (Graupner, Robbe..) Veľa pekných vecí aj praktických pomôcok čo iní nemajú. Ďalšie novinky 2018 a ešte oveľa viac informácií môžete pozerať aj TU.

    Stacks Image 13532

    JR PROPO vyhlásila ochranu pred veriteľmi, HOBBICO vyhlásil úpadok

    14.1.2018
    Nie dobré správy na začiatok roka. V prvom prípade to snáď ustoja, pretože značku JR kompletne prevzal jej dlhodobý obchodný partner. Druhý prípad zrejme zatrasie modelárskym biznisom minimálne v USA. Hobbico je (bol ?) najväčší americký a svetový distribútor RC a hobby výrobkov. Viac než 200 firmám dlhuje viac ako 100 mil. $. Celú správu uverejnili v The News-Gazette 14.1.2018. Niečo je opäť choré v tomto našom sektore..


    Čo práve počúvam
    Stacks Image 13631

    Coldplay

    9.12.2018

    Pozeral som ukážky z nového dokumentárneho filmu A Head Full of Dreams kde kapela Coldplay rozpráva svoj výnimočný príbeh. A tak ma chytila nostalgia aj deficit tejto nádhernej hudby. Ako aj u ďalších mojich obľúbencoch mám svoju srdcovku. V prípade Coldplay je to album A Rush of Blood to The Head z roku 2002. Celé album je úžasné, ja vždy začínam s In My Place, potom The Scientist, Clocks a ďalšie.
    Stacks Image 15161

    Bachman-Turner Overdrive - Four Wheel Drive

    1.5.2018

    Banská Bystrica, rok 1975, vonku zúril kapitalizmus, u nás sme budovali raj na zemi a oslavovali 25. výročie SNP. A my na Hoštáku v kolkárni pri kofole a karpatskom horkom sme v rukách držali tie zázraky - prvé LP prepašované kamionistami zo západu. A tak sme spoznávali svet. Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin, tí inteligentnejší a vyspelejší už aj Pink Floyd. Obalov sme sa mohli len dotknúť, ale Miro kúpil za 300 korún práve B-T O Four Wheel Drive. A to bolo iné ako Duchoň, alebo Kostolányová. Hrali sme dookola a stále a znova. A boli sme v tom už! Od vtedy uplynulo však už pár rokov, ale túto muziku mám navždy vypálenú v hlave. Piesne ako úvodná Four Wheel Drive, alebo She′s A Devil, Hey You či Not Fragile z predchádzajúceho albumu sú veci na ktoré mi nesmie nikto siahnuť.
    Stacks Image 14303

    Nina Simone

    23.4.2018

    K Nine Simone som sa dostal cez český film Tajnosti s Ivou Bittovou a Karlom Rodenom. A táto hudba ma dostala. Umrela už v roku 2003, takže spoznávam jej hudbu postupne doteraz. A je to opäť niečo iné, zvláštne. Teraz a aj asi najčastejšie púšťam jej Feeling Good, alebo My Baby Just Cares For Me, tiež Don’t Let Me Be Misunderstood. Nahrala veľa, veľa krásnej hudby.
    Stacks Image 14289

    Nouvelle Vague - Dance with me

    1.4.2018

    Vždy keď začujem túto melódiu moja nálada sa prudko zlepšuje. Francuzsko moc nemusím, ale takáto Nová vlna to je niečo iné. Nákazlivá melódia, nepriehladnuteľná, nenapodobiteľná. Ľutujem, že som premeškal ich koncert v Starej tržnici. Zo starších skladieb mám rád aj Love Will Tear Us Apart, z najnovších dnes najhranejšiu I Could Be Happy.
    Stacks Image 14002

    MOBY vydal nový album

    16.3.2018

    vďaka môjmu appleTV a službe Moja hudba, ktorá mne robí radosť a stará sa aj o každodenný prísun hudby, ktorú mám rád mám aktuálne info aj o vydaných novinkách hlavne mojich obľúbencov. Samozrejme mám všetku hudbu k dispozícii na počúvanie. A tak 2. marca sa objavil MOBY-ho nový album Evrything Was Beautiful and Nothing Hurt, inšpirovaný románom Bitúnok č. 5 Kurta Vonnenguta. Pôsobivé video s piesňou Like a Motherless Child je na yt k pozretiu. Veľmi decentná, kľudná hudba vhodná k rozmýšľaniu aj relaxu. Práve takto to mám rád. Ale rád sa vraciam aj k jeho minulým hitom ako Porcelain, We Are All Made of Stars, alebo Lift Me Up. Samozrejme zažil som aj koncert na Pohode, ešte keď som tam rád chodil. Žiaľ dnes to už neplatí..
    Stacks Image 13955

    R.E.M.

    4.3.2018

    Nič netrvá večne. 30 rokov tu boli a chceli robiť tento svet lepší, alebo len krajší. Aj keď záver ich kariéry bol aspoň s môjho pophľadu už nevýrazný stále je tu veľa krásneho čo vytvorili. Nezabudnuteľný je frontman skupiny Michael Stipe. V roku 2011 sa dohodli na ukončení existencie skupiny. Aj keď je zopár notoricky známych hitov, ktoré sa z času na čas objavia v médiach ja najčastejšie siahnem po albume Around the Sun z roku 2004. Pri takejto hudbe nie je možné mať zlú náladu. Ponúkam úvodnú Leaving New York.
    Stacks Image 13881

    Nick Cave

    24.2.2018

    Australský spevák, textár, básnik a herec. Pre mňa dnes najobľúbenejší aj najhranejší. Milujem jeho hudbu a všetko čo robí. Zažil som ho naživo na Pohode v roku 2013, v októbri minulého roku na kncerte v Prahe. Neviem presne opísať pocity, ale väčší zážitok bolo len živé vystúpenie Leonarda Cohena. Má a nielen podľa mňa aktuálne najlepšiu doprovodnú skupinu The Bad Seeds. Napriek tomu, že minulý rok dosiahol už šesťdesiatku, napriek tomu čo všetko už zažil a prežil, ale možno práve kôli tomu každý nový album je lepší, každý je niečím iný. Posledný Skeleton Tree, alebo predtým Push The Sky Away z roku 2012 sú u mňa tie najhranejšie. V čase keď som sa v tomto svete trocha stratil ma držala aj jeho hudba vtedy to bol album Dig Lazarus Dig z roku 2008. Hudba, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani avantgardní The Plastic People ma dostala. Aktuálne sa teším na ohlásený film Distant Sky - záznam koncertu z jeho posledného turné natočený v minulom roku. Bude to celosvetovo jediné večerné premietanie - u nás v kine Cinemax Žilina 12. apríla o 18:00. Počúvajte tento krátky príbeh - Jubilee street, alebo pieseň Dig Lazarus Dig !
    Stacks Image 13769

    The Beatles

    15.2.2018

    Vytvorili množstvo dobrej hudby a ovplyvnili celý svet. Aj keď sa už dnes nehrajú moc v médiách rád si občas vypočujem niečo a je mi pri tom dobre. Keď vyberám čo počúvať najčastejšie voľba padne práve na album Abbey Road. Asi ho mám najradšej a zrejme to súvisí s tým, že bol prvý ktorý som počúval z kazeťáku ako veľmi malý chlapec. A natrvalo ostal v mojej pamäti. Všetci štyria sú, alebo boli osobnosti, teraz ponúkam George Harrisona - Here comes the sun. (.. prichádza slnko, cítim, že ľad sa pomaly topí .. ) a tak.
    Stacks Image 13582

    Bejrut

    7.2.2018

    Americká skupina Bejrut, pôvodne sólo projekt Zacha Condona zo Santa Fe. Doteraz vydali 5 albumov, mňa najviac oslovil v poradí druhý - The Flying Club Cup z roku 2007. V 2011-om vystúpili na Pohode a to bol aj jeden z dôvodov mojej účasti. Zážitok to bol veľký. Najradšej mám Nantes, A Sunday Smile, ale aj Elephant Gun, či Gibraltar.

    Rozlúčka so starým rokom
    30. december 2018
    Stacks Image 15191
    Tradične sme sa stretli všetci modelári, (ktorí môhli, alebo chceli) aj s manželkami v klubovni na letisku. Napriek nevľúdnemu počasiu sme strávili pekné chvíle vo vykúrenej miestnosti, stôl plný dobrôt, opojnou vôňou vareného vína aj výbornej kávy. A k tomu skvelá atmosféra. Miro sa opäť ako fotograf nezaprel a zachytil toto emotívne stretnutie teraz trocha netradične. Však posúďte sami. Dve veci mi tam chýbajú len - foto autora a spoločný záber. Ale možno to bol zámer tak to stvoriť. Nech takáto tradícia vydrži aj naďalej a máme dôvod sa stretávať pri tom čo nás baví aj napĺňa.

    Smutná správa
    12. december 2018
    Stacks Image 14721
    Toto sa mi vôbec nepíše ľahko ani dobre. Práve som dostal písanie od Dušana: “S poľutovaním Vám oznamujem, že nás opustil náš dobrý kamarát - modelár Ľudo Kabáč. Posledná rozlúčka sa uskutoční 14.12.2018 (piatok) na novom cintoríne v Žiline o 12:30 hod. Česť jeho pamiatke.”
    Pozrite krátke spomienkové video od Mira. Budeš nám všetkým moc chýbať!

    Jesenné polietanie
    21. október 2018
    Stacks Image 15178
    Akosi som tomu mojmu lietaniu túto sezónu moc nedal (ale chalúpka u lesa už stojí), tak aspoň sa podelím s informáciami, ktoré sa ku mne dostanú. Práve píše Peter:
    “ Vypadalo to na posledný pekný víkend tak som sa rozhodol prevetrať aj "najväčšieho vtáka" a trochu skusiť s ním poakrobatiť. Mišo ho hneď premenoval z vetroňa na motroňa 😊. Pri akrobačke sa mi utrhla baterka zo sucháča a spadla dozadu až za pilota, posunula sa asi o 30cm. Boli to krušné chvíle pri pristáti, ale všetko dopadlo dobre. Mali sme aj návštevu živého letúňa….”

    Link na obázky aj videjo.
    0 To sa mi páči

    Naši akrobati zbroja
    6. september 2018
    Stacks Image 15109
    Veľa nového sa zatiaľ na našom letisku počas tejto sezóny neukázalo. Preto ma potešili tieto zábery naších akrobatov a ich nových vtákov - krajší, väčší, výkonnejší. Nech Vám robia veľa radosti. A my ostatní sa radi pozrieme na ich umenie.
    0 To sa mi páči

    Petrova nová Extra 330 SC 78” - zálet
    4. august 2018
    Stacks Image 15038
    Často sa nevyskytujem na letisku v týchto dňoch, ale dnes v tento prekrásny aj horúci letný deň som neodolal a zobral som gumu aj môjho Airesa. Letisko prázdne len ja, guma a môj vetroň. A zrazu sa objavil Peter, keď som zbadal, že vyťahuje nejaké nové lietko začal som tušiť, že budem svedkom niečoho mimoriadneho. Vieme všetci, že to bol narodeninový darček, ale že budem prítomný prvému letu som netušil. Ale asi to tak malo byť, niečo som odfotil, aj videjo natočil takže ostane to zadokumentované. Prvé dva lety prebehli bezproblémovo, určite treba ešte mnoho nastaviť, upraviť, dovážiť, ale ten prvý zásadný krok je urobený. Pozrite foto, videjo nie je žiadno upravené, (natočené mojím úžasným iPhone X), k dispozícii je na mojom i-cloude, pre dokumentáciu atmosféry určite dostačuje. Tak prajem veľa radosti z tejto krásnej novej “bavjačky”.
    0 To sa mi páči

    Žilinské vleky - súťaž obrích modelov vetroňov kategórie RC XXL
    29. júl 2018
    Stacks Image 14881
    Po veľkom zážitku z minulého roka som mal dlhodobo rezervovaný termín - aj tento rok pozrieť čo nové v tejto krásnej kategórii. Letisko žilinských modelárov je v nádhernom prostredí neďaleko obce Hôrky. Perfektný trávnik dokonale vykosený - vďaka okolitým močiarom je zabezpečená automatická závlaha. Počasie tak ako minulý rok takmer ideálne, na môj vkus horúco. Ale veď je leto.. Opäť decentná rodinná atmosféra - 8 vetroňov a jedna vlečná. Bol som len krátko, urobil som pár záberov, ktoré ponúkam k zdieľaniu. Výsledky nemám, ale určite sa skoro objavia na stránke F3X a možno aj viac.
    0 To sa mi páči

    Oslava Petrového jubilea
    30. jún 2018
    Stacks Image 14729
    Skôr, alebo neskôr, každého to čaká. A tak práve teraz náš Peter sa dočkal tohto krásneho jubilea. Nás podobne modelársky postihnutých pozval na krásnu párty na letisku. Všetko pripravil aj zabezpečil, nič nenechal na náhodu, vrátane počasia. Výborný guľáš a hlavne “plavci” k tomu. Strávil som v tejto príjemnej atmosfére len krátko, ďalší účastníci budú vedieť povedať viac. Pár momentov som zachytil mojím objektívom. (plné rozlíšenie je na mojom i-obláčiku) Takže ešte raz PETER ŽIVIO! A vďaka.
    0 To sa mi páči

    Futaba T6K - za málo peňazí veľa muziky
    14. jún 2018
    Stacks Image 14645
    Slogan som si vypožičal od Vojta Stupáka, keď pred rokom popisoval vysielač T6K. Pred mesiacom by ma ani nenapadlo rozhodnúť sa pre tento vysielač. Okolnosti ale to zariadili - po zapojení sluchátok na mojej FX-36 som zistil nepríjemnú chybu - silný šum, z Ripmax servisu mi napísali aby som vysielač poslal k ním. Aj som s tým váhal, ale však to nebude trvať dlho, som si pomyslel. Žiaľ opak je pravdou a vysielač tam leží dodnes. Lietať som chcel ale s čím. A tak som začal hľadať, až som našiel. Preštudoval som predom návod, recenzie a keď som zistil, že u Martina Ščepku je za 204,70 € vrátane telemetrického príjmača bolo rozhodnuté. Na druhý deň som mal vo vysielači naprogramované 4 modely. A potom sa diali už len pozitívne veci. Zatiaľ som nenarazil na nič čo by ma obmedzovalo, alebo mi chýbalo, alebo som si nevedel rady. Geniálne jednoduché, prehľadné. 8 kanál, S.Bus, (až 18 serv) S.Bus 2, telemetria, možnosť programovania serva, časovač, mixéry, jednoducho všetky funkcie sú tam. Akurát som doplnil aku - 5-článok NiMH 2,0 Ah, vymenil krátke originál kniple za vysoké, aby som “palčák” aspoň trocha upravil na obraz môj - pult. A keďže využívam telemetriu aj hlasový výstup pripojil som mini sluchátko s prenosom cez Bluetooth vysielač. Toto riešenie som mal pripravené do veľkého vysielača, ale je plne funkčné aj tu. Určite by to nebolo pre mňa riešenie ako hlavný vysielač, ale ako druhý doplňujúci , alebo pre začiatočníka absolútne vyhovuje. Jasné, že každému vyhovuje niečo iné, ale ja podľa mojich skúseností môžem len doporučiť. V kombinácii s novým mimi príjmačom - R 3004SB pre menšie a malé modely ideálna kombinácia. Ja mám už tretí.
    0 To sa mi páči

    F3RES Neverice 2018
    11. jún 2018
    Stacks Image 14552
    V nedeľu sa uskutočnil nultý ročník súťaže vetroňov, vo svete veľmi populárnej kategórie F3RES - prvý krát na Slovensku. Organizátor RC klub Neverice pod vedením Karola Chybu pripravil nádhernú súťaž. Výborná atmosféra, skvelí ľudia. Verím, že táto výzva bude mať nasledovníkov. Viac foto môžete pozrieť aj stiahnuť z mojej galérie.
    0 To sa mi páči

    Motorové rogalá 2018
    23. máj 2018
    Stacks Image 14475
    Som tento víkend strávil v Moskve, takže nemám zatiaľ veľa informácií. Pár foto som zachytil od mediálnych kolegov e-mailom, ale Miro Lovíšek opäť nesklamal a vytvoril krásnu foto-video-dronovú prezentáciu. A k tomu ešte pekne zostrihanú aj ozvučenú. Vie to! Však posúďte sami.
    0 To sa mi páči

    Dospelá brigáda chlapská
    22. apríl 2018
    Stacks Image 14353
    Nie často sú brigády organizované na letisku v poslednom čase. Ale zas tie ktoré sú stoja za to a vždy sa urobí veľa užitočnej práce. Rovnako tomu bolo aj včera. Mnohí sa narobili, niektorí (ja napr.) som bol viac prítomný ako užitočný. Takže zhrnuté - opravená cesta prístupová, ktorá bola už ako tankodrom a vyrovnaná a zmulčovaná komplet trávnatá plocha. Pozrite foto od Petra a niečo aj z môjho iPhone. Veľká vďaka všetkým zúčastneným! Aktualizovaná informácia - Peter to zrátal a dorátal sa k 106 opraveným dieram, alebo výtlkom.

    0 To sa mi páči

    Neskoré sobotné popoludnie
    14. apríl 2018
    Stacks Image 13795
    Nedohodli sme sa, ale tak to vyšlo - stretli sa nemecké legendy z 1. a 2. sv. vojny u nás v Plevníku. A bolo to parádne a pohodové polietanie.
    Stacks Image 14157
    0 To sa mi páči

    Otváranie neba
    2. apríl 2018
    Stacks Image 14166
    Bol dnes Veľkonočný pondelok, väčšina mužskej populácie toto obdobie chodí po šibaní, ja na také nie som a tak som sa rozhodol stráviť časť dňa hore v oblakoch, teda kúsok pod nimi. Však už bol najvyšší čas, prvý krát tento rok. Vďaka turbulentnému vzduchu, termike aj vetru to bolo veľmi výživné. Veľa okruhov som dal, aj núdzakov niekoľko bolo, tak sezóna lietania môže začať. Pozrite zopár záberov z trasy Hričov, Slávnica, Trenčín.
    0 To sa mi páči

    ITS-8 polský motorový klzák z roku 1936

    13.3.18 aktual

    25. február 2018
    Stacks Image 14022
    V polovici 30. rokov minulého storočia sa v Európe a Spojených štátoch objavili prvé motorové klzáky.
    Prvé stroje tohto obdobia boli vytvorené ako motorizované verzie výkonných alebo cvičných klzákov. Tak vznikli nemecké M-Condor a Grunau Motor-Baby, v ktorých bol motor namontovaný na pylóne nad krídlom. Toto riešenie sa použilo aj v prvom poľskom motorizovanom klzáku AMA, ktorý bol postavený vo Varšave v roku 1935. Avšak nebol úspešný, pretože mal príliš slabý motor. Druhou variantou bola konštrukcia motora v prednej časti trupu. Takto bol navrhnutý nemecký motorový klzák Mü 13. Tretím riešením bol systém s dvomi trupovými nosníkmi, ktoré umožnili umiestnenie motora za gondolu s krátkym trupom. Inštitút technológie klzákov Lwów išiel týmto smerom. Tam vznikol predbežný návrh na dva účely využitia - poskytovať výcvik pilotov vetroňov a lietadiel a pre overovanie vlastností motorov. Stroj bol navrhnutý v súlade so zásadami Medzinárodnej komisie pre štúdium vetroňov ISTUS, kde je jedným z kritérií bolo, že majú podobné vlastnosti ako v lete s motorom aj bez neho. Aby sa podobal na klzák, ktorý bude poháňať tlačná vrtuľa. (so zvýšenou prevádzkovou bezpečnosťou na zemi a umožnila dosiahnuť vysokú účinnosť vrtule) Na splnenie prijatých cieľov sa v projekte predpokladajú dve verzie: výcviková, na školenia pilotov a výkoná, ktoré sa líšia vo vymeniteľných krídlach. Návrh začal prvým variantom s názvom
    ITS-8. Použil sa nemecký dvojtaktný motor Kröber M-3 s výkonom 18 HP. Počiatočný projekt vypracoval manažér ITS - Ing. Wiesław Stępniewski a za koncept systému dvoch trupových nosníkov zodpovedal Ing. Bolesław Wiśnicki.
    Prototyp bol o 45 kg ťažší ako sa predpokladalo. Dostal registračné číslo 478. Motorový klzák bol prevezený na letisko v Lwowie na jeseň roku 1936. V priebehu jedného roka nalietal 120 hodín. Spočiatku robil problémy motor, ktorý spôsoboval silné vibrácie pri nízkych otáčkach. Muselo sa upraviť odpruženie motora ako aj pružné uloženie palivoého potrubia aby sa zabránilo jeho praskaniu. Ovládanie ITS-8 bolo príjemné, ale pri pristávaní mal tendenciu odskočiť, čo bolo spôsobené tvrdým podvozkovým kolesom. V roku 1937 sa vykonali skúšky na Inštitúte techniky klzákov.
    Medzitým bola navrhnutá výkonnejšia verzia označená ako ITS-8W. Bola zrušená koncepcia vymeniteľných krídiel a použil sa nový výkonnejší motor. Táto verzia mala zväčšené rozpätie krídiel, aerodynamickejší trup a motor s výkonom 25 HP.
    Priaznivé výsledky dosiahnuté s ITS-8 rozhodli,že bude vyrobená ďalšia varianta ITS-8M určená pre meteorologický výskum. Potreba inštalácie ťažších meracích prístrojov na palube posilnila rozhodnutie použiť motor s výkonom 35 až 40 HP. Klzák bol samonosný a mal zaťahovocí podvozok. Prototyp sa začal stavať v roku 1939 avšak nebol dokončený do vypuknutia vojny.

    Konštrukcia
    Jednomiestny motorový klzák drevenej konštrukcie, krídlo umiestnené v hornej časti s dvojnosníkovým trupom, motor s tlačnou vrtuľou. Konštrukcia bola vyrobená z borovicovej a brezovej preglejky a smrekové a olšové drevo pre menej namáhané časti. Smrekové rebrá vyztužené preglejkou. Krídlo podopreté dvoma pármi vzpier, prvá prenášala sily z krídla a druhá z chvostov. U ITS-8 bol použitý konkávny profil ITS-B4 s hrúbkou 15,4 %, ktorý sa na koncoch menil na konvexný ITS-B1 s hrúbkou 9 %. ITS-8W mal konvexný profil ITS-B1 s hrúbkou 15,4 % a prechádza do 9 % hrúbky na koncoch. Krídla boli potiahnuté plátnom, prechody preglejkou.
    Motor v ITS-8 dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalcový plochy Köller Kröber M-3 s výkonom 18 HP pri 2700 ot/min a hmotnosťou 29 kg. Uloženie bolo zvárané s oceľových rúrok. Dekompresor umožňoval spustenie motora za letu. Vrtuľa Szomański drevená pevná tlačná s priemerom 1,36 m. Nádrž na 30 kg paliva. Spotreba 6 l/hod. Verzia ITS-8W: vzduchom chladený dvojtaktný štvorvalcový plochý Ava 4A-00, výkon 25 HP pri 2300 ot/min, hmotnosť 37 kg. Spotreba paliva 8l/hod. Na ITS-8M mal byť motor Ava-4A-02 s výkonom 35/40 HP alebo motor Sarolea Albatros s výkonom 32-35 HP.

    Poznámka: prosím o zhovievavosť nad mojím prekladom z originálu ktorý bol písaný v poľštine.


    Model tohto netradičného klzáku má vo výrobnom programe poľská firma
    Oldgliders od ktorej pochádza aj moja verzia.
    Parametre: mierka 1:3,3, rozpätie 4,0 m, dlžka 1,92 m, hmotnosť 10 kg.
    Časom uvediem detaily môjho lietka.
    Viac dochovaných foto som nezohnal. Toľko originál a teraz moja verzia - zopár záberov rôznych pre ilustráciu, možno aj inšpiráciu.
    0 To sa mi páči

    AMIGO V

    8.4.18 aktual

    16. február 2018
    Stacks Image 13665
    Keď sme s Ivanom Taldom chodili na súťaže RC V1, V2 niekedy na prelome 70/80 rokov v dobách pravekých nášho hoby objavilo sa tu práve aj Amigo (pôvodné je z roku 1960). Od vtedy mi ostal v pamäti s tým, že také si raz postavím aj ja. Prešlo moc veľa času a nie. Až teraz keď som v kalendári uvidel že je naplánovaná súťaž RC V2 v Martine v máji a bola možnosť kúpiť stavebnicu Graupnerovú za dobrú cenu bolo rozhodnuté. Do jari je ešte trocha času, tak to dúfam stihnem. Aktuálne je to už 5. generácia Amiga aj keď práve táto vychádza z Amiga II z roku 1966. Kúpil som k tomu ešte JAPICO a laky a trocha farbičky a hurá do práce. Keďže vlekára nemám (a to bol ten rozhodujúci človek, ktorý mnohokrát vyhrával závod) použijem “gumicuk” ( 15 m guma hadička + 100 m lanko čo je aj v pravidlách kategórie F3 RES ) a teším sa na to, že sa dostanem častejšie do prírody a budem sa viac hýbať - teda v to dúfam.
    Aj vďaka mojim nezištným pomocníkom Vilovi a Petrovi prebehol zálet v sobotný podvečer 7. apríla bezproblémovo. Aj originál RES gumicuk fungua. Nebolo kedy robiť nejakú dokumentáciu, tak len Petrovo telefónno-mobilné krátke video ako dôkaz. Amigo je veľmi priateľské!
    Stacks Image 14105
    play1
    thex Created with Sketch.
    0 To sa mi páči

    Moje prvé “SÓLO”
    9. február 2018
    Stacks Image 13599
    Stacks Image 13608
    Stacks Image 13609
    Stacks Image 13610
    Stacks Image 13611
    Stacks Image 13612
    Stacks Image 13613
    Stacks Image 13614
    Stacks Image 13615
    Pri hľadaní niečoho iného som objavil aj tieto zábery z prvého môjho sóla, však už je to jedenásť rokov. Vďaka patrí môjmu inštruktorovi, nielen že ma dozeral, ešte aj fotiť stihol. Na začiatku výcviku som si skutočne nedokázal predstaviť, že sa až sem dopracujem. Boli to krásne časy a na Seagleair a Trenčianske letisko spomínam a rád - a rád sa tam vraciam. Moje prvé lietko bola Katana DA-20, neskôr DA-40, v Hričove k tomu pribudli Cessna 152, 172.
    0 To sa mi páči

    “Čo troška nostalgie” ( NV 21 z roku 1949 )
    21. január 2018
    Stacks Image 13519
    Že sa dá zmysluplne tvoriť aj v tomto studenom období dokazuje Miro, je to výzva pre nás ostatných, pozrite jeho nové VIDEO. Zdieľam aj s originálnym názvom a doplňam - Poriadna dávka nostalgie! Mal som ho ako asi 12-ročný. A bol to skutočne prvý dotyk s modelárstvom. Neskôr som postavil aj model, aj motor na stojane bežal. Len do luftu sa žiaľ nikdy nedostal. Dúfam, ale že Milan sa určite ukáže na letisku s týmto krásavcom staručkým, ale stále krásnym. Teším sa. ( moja otázka ešte k tomu - dá sa dnes ešte zohnať detonačné palivo? )
    0 To sa mi páči

    “Aj toto sa stava”
    16. január 2018
    Stacks Image 13492
    Miro nám umožnil nazrieť do dielne nášho “Tata”. Napriek veku dokazuje, že to stále vie a finišuje s jeho zatiaľ najväčším aj najkrajším projektom. Už tomu veľa nechýba. Všetci mu držíme palce a tešíme sa na jeho skorý a úspešný zálet. Pozrite už tradične pekne spracovanú fotoprezentáciu.
    0 To sa mi páči

    Musger MG-19. Mierka 1 : 4,4

    8.3.18 aktual

    14. január 2018
    Stacks Image 13498
    Ja som sa tentokrát rozhodol pre klasiku - žiadne EPP, žiadny laminát ani kompozit. Pekne poctivo - drevo, plátno, farba, štetec. Musger MG-19 Steinadler. Rakúska dvojsedadlovka z roku 1951. Celkovo bolo postavených 40 kusov, z toho dnes ešte lieta ca. 12. Sledujte môj progres.
    No Title
    Tak už aj Peter je na palube. Len to bude musieť zvládať zo zadnej sedačky.
    No Title
    Pomaly sa blížim do finále.
    No Title
    Pôvodne som navrhol napájanie palubného systému z pohonového aku cez SBEC. Pri zvážení som zistil, že potrbujem dovážiť ca 150 g ešte do predu. A keďže pred kabínou bolo dosť miesta, rozhodol som použiť takéto “aktívne” závažie (142 g). Srdcom je elektronický prepínač DSM 10. Výstupné napätie je prenášané do vysielača. Dúfam, že to bude spoľahlivo fungovať.
    No Title
    Striga je už na metle, teda na chvoste.
    No Title
    Dlho som vyberal aku, takto som sa nakoniec rozhodol. Potreboval som čo najmenší rozmer (132x43x36 mm, 463 g), prúd do 60 A, našiel som tieto u Yuki, aj cena bola relatívne priaznivá. Nepoznám, ale verím, že budú slúžiť dobre.
    No Title
    Regulátor + UniSens-E - meria výšku,vario, prúd (140 A), napätie, kapacitu, otáčky, energiu, zostávajúcu kapacitu a kvalitu príjmu príjmaných dát.
    No Title
    Tu je motorizácia.
    No Title
    “Náhražka” za nedostupný aerovlek - vozík na vzlety je hotový. Trocha som ho vylepšil - veľké kolieska uložené v guličkových ložiskách od NONA.
    No Title
    Inštalácia takmer hotová, chýbajú aku a nejaké prepoje.
    No Title
    Príjmač + SBUS servá, niečo ide aj napriamo (vyp. háčik, brzdy, regler)
    No Title
    21.1.18 - Dnes náhony krídelok hotové
    No Title
    20.1.18 - Guľová rýchlospojka Sulivan pre jednoduchú montáž výškovky - u mňa novinka, dúfam, že sa osvedčí
    No Title
    20.1.18 - Lankový náhon smerovky
    No Title
    14.1.18 - Oracolor a štetec
    No Title
    7.1.18 - príprava na montáž elektroniky
    No Title
    5.1.18 - komplet obalené! Oratex antic - 8,5 m som minul
    No Title
    22.11.17 - trup pripravený na obaľovanie
    No Title
    22.11.17 - krídla pripravené na obaľovanie
    No Title
    11.11.17 - krídelkové servo (S3174SV)
    No Title
    11.11.17 - krídelkové servo na mieste
    No Title
    11.11.17 - elektrické brzdy namontované
    No Title
    11.11.17 - MPX konektor - krídelká+ brzdy
    0 To sa mi páči

    Rok 2018