Modelársky areál Plevník je na GOOGLI
Slovenské stránky kde sa niečo deje
Správy - informácie - odkazy
Čo práve počúvam
Rozlúčka so starým rokom
30. december 2018

Tradične sme sa stretli všetci modelári, (ktorí môhli, alebo chceli) aj s manželkami v klubovni na letisku. Napriek nevľúdnemu počasiu sme strávili pekné chvíle vo vykúrenej miestnosti, stôl plný dobrôt, opojnou vôňou vareného vína aj výbornej kávy. A k tomu skvelá atmosféra. Miro sa opäť ako fotograf nezaprel a zachytil toto emotívne stretnutie teraz trocha netradične. Však posúďte sami. Dve veci mi tam chýbajú len - foto autora a spoločný záber. Ale možno to bol zámer tak to stvoriť. Nech takáto tradícia vydrži aj naďalej a máme dôvod sa stretávať pri tom čo nás baví aj napĺňa.
Smutná správa
12. december 2018

Toto sa mi vôbec nepíše ľahko ani dobre. Práve som dostal písanie od Dušana: “S poľutovaním Vám oznamujem, že nás opustil náš dobrý kamarát - modelár Ľudo Kabáč. Posledná rozlúčka sa uskutoční 14.12.2018 (piatok) na novom cintoríne v Žiline o 12:30 hod. Česť jeho pamiatke.”
Pozrite krátke spomienkové video od Mira. Budeš nám všetkým moc chýbať!
Pozrite krátke spomienkové video od Mira. Budeš nám všetkým moc chýbať!
Jesenné polietanie
21. október 2018

Akosi som tomu mojmu lietaniu túto sezónu moc nedal (ale chalúpka u lesa už stojí), tak aspoň sa podelím s informáciami, ktoré sa ku mne dostanú. Práve píše Peter:
“ Vypadalo to na posledný pekný víkend tak som sa rozhodol prevetrať aj "najväčšieho vtáka" a trochu skusiť s ním poakrobatiť. Mišo ho hneď premenoval z vetroňa na motroňa 😊. Pri akrobačke sa mi utrhla baterka zo sucháča a spadla dozadu až za pilota, posunula sa asi o 30cm. Boli to krušné chvíle pri pristáti, ale všetko dopadlo dobre. Mali sme aj návštevu živého letúňa….”
Link na obázky aj videjo.
“ Vypadalo to na posledný pekný víkend tak som sa rozhodol prevetrať aj "najväčšieho vtáka" a trochu skusiť s ním poakrobatiť. Mišo ho hneď premenoval z vetroňa na motroňa 😊. Pri akrobačke sa mi utrhla baterka zo sucháča a spadla dozadu až za pilota, posunula sa asi o 30cm. Boli to krušné chvíle pri pristáti, ale všetko dopadlo dobre. Mali sme aj návštevu živého letúňa….”
Link na obázky aj videjo.
Naši akrobati zbroja
6. september 2018

Veľa nového sa zatiaľ na našom letisku počas tejto sezóny neukázalo. Preto ma potešili tieto zábery naších akrobatov a ich nových vtákov - krajší, väčší, výkonnejší. Nech Vám robia veľa radosti. A my ostatní sa radi pozrieme na ich umenie.
Petrova nová Extra 330 SC 78” - zálet
4. august 2018

Často sa nevyskytujem na letisku v týchto dňoch, ale dnes v tento prekrásny aj horúci letný deň som neodolal a zobral som gumu aj môjho Airesa. Letisko prázdne len ja, guma a môj vetroň. A zrazu sa objavil Peter, keď som zbadal, že vyťahuje nejaké nové lietko začal som tušiť, že budem svedkom niečoho mimoriadneho. Vieme všetci, že to bol narodeninový darček, ale že budem prítomný prvému letu som netušil. Ale asi to tak malo byť, niečo som odfotil, aj videjo natočil takže ostane to zadokumentované. Prvé dva lety prebehli bezproblémovo, určite treba ešte mnoho nastaviť, upraviť, dovážiť, ale ten prvý zásadný krok je urobený. Pozrite foto, videjo nie je žiadno upravené, (natočené mojím úžasným iPhone X), k dispozícii je na mojom i-cloude, pre dokumentáciu atmosféry určite dostačuje. Tak prajem veľa radosti z tejto krásnej novej “bavjačky”.
Žilinské vleky - súťaž obrích modelov vetroňov kategórie RC XXL
29. júl 2018

Po veľkom zážitku z minulého roka som mal dlhodobo rezervovaný termín - aj tento rok pozrieť čo nové v tejto krásnej kategórii. Letisko žilinských modelárov je v nádhernom prostredí neďaleko obce Hôrky. Perfektný trávnik dokonale vykosený - vďaka okolitým močiarom je zabezpečená automatická závlaha. Počasie tak ako minulý rok takmer ideálne, na môj vkus horúco. Ale veď je leto.. Opäť decentná rodinná atmosféra - 8 vetroňov a jedna vlečná. Bol som len krátko, urobil som pár záberov, ktoré ponúkam k zdieľaniu. Výsledky nemám, ale určite sa skoro objavia na stránke F3X a možno aj viac.
Oslava Petrového jubilea
30. jún 2018

Skôr, alebo neskôr, každého to čaká. A tak práve teraz náš Peter sa dočkal tohto krásneho jubilea. Nás podobne modelársky postihnutých pozval na krásnu párty na letisku. Všetko pripravil aj zabezpečil, nič nenechal na náhodu, vrátane počasia. Výborný guľáš a hlavne “plavci” k tomu. Strávil som v tejto príjemnej atmosfére len krátko, ďalší účastníci budú vedieť povedať viac. Pár momentov som zachytil mojím objektívom. (plné rozlíšenie je na mojom i-obláčiku) Takže ešte raz PETER ŽIVIO! A vďaka.
Futaba T6K - za málo peňazí veľa muziky
14. jún 2018

Slogan som si vypožičal od Vojta Stupáka, keď pred rokom popisoval vysielač T6K. Pred mesiacom by ma ani nenapadlo rozhodnúť sa pre tento vysielač. Okolnosti ale to zariadili - po zapojení sluchátok na mojej FX-36 som zistil nepríjemnú chybu - silný šum, z Ripmax servisu mi napísali aby som vysielač poslal k ním. Aj som s tým váhal, ale však to nebude trvať dlho, som si pomyslel. Žiaľ opak je pravdou a vysielač tam leží dodnes. Lietať som chcel ale s čím. A tak som začal hľadať, až som našiel. Preštudoval som predom návod, recenzie a keď som zistil, že u Martina Ščepku je za 204,70 € vrátane telemetrického príjmača bolo rozhodnuté. Na druhý deň som mal vo vysielači naprogramované 4 modely. A potom sa diali už len pozitívne veci. Zatiaľ som nenarazil na nič čo by ma obmedzovalo, alebo mi chýbalo, alebo som si nevedel rady. Geniálne jednoduché, prehľadné. 8 kanál, S.Bus, (až 18 serv) S.Bus 2, telemetria, možnosť programovania serva, časovač, mixéry, jednoducho všetky funkcie sú tam. Akurát som doplnil aku - 5-článok NiMH 2,0 Ah, vymenil krátke originál kniple za vysoké, aby som “palčák” aspoň trocha upravil na obraz môj - pult. A keďže využívam telemetriu aj hlasový výstup pripojil som mini sluchátko s prenosom cez Bluetooth vysielač. Toto riešenie som mal pripravené do veľkého vysielača, ale je plne funkčné aj tu. Určite by to nebolo pre mňa riešenie ako hlavný vysielač, ale ako druhý doplňujúci , alebo pre začiatočníka absolútne vyhovuje. Jasné, že každému vyhovuje niečo iné, ale ja podľa mojich skúseností môžem len doporučiť. V kombinácii s novým mimi príjmačom - R 3004SB pre menšie a malé modely ideálna kombinácia. Ja mám už tretí.
F3RES Neverice 2018
11. jún 2018

V nedeľu sa uskutočnil nultý ročník súťaže vetroňov, vo svete veľmi populárnej kategórie F3RES - prvý krát na Slovensku. Organizátor RC klub Neverice pod vedením Karola Chybu pripravil nádhernú súťaž. Výborná atmosféra, skvelí ľudia. Verím, že táto výzva bude mať nasledovníkov. Viac foto môžete pozrieť aj stiahnuť z mojej galérie.
Motorové rogalá 2018
23. máj 2018

Som tento víkend strávil v Moskve, takže nemám zatiaľ veľa informácií. Pár foto som zachytil od mediálnych kolegov e-mailom, ale Miro Lovíšek opäť nesklamal a vytvoril krásnu foto-video-dronovú prezentáciu. A k tomu ešte pekne zostrihanú aj ozvučenú. Vie to! Však posúďte sami.
Dospelá brigáda chlapská
22. apríl 2018

Nie často sú brigády organizované na letisku v poslednom čase. Ale zas tie ktoré sú stoja za to a vždy sa urobí veľa užitočnej práce. Rovnako tomu bolo aj včera. Mnohí sa narobili, niektorí (ja napr.) som bol viac prítomný ako užitočný. Takže zhrnuté - opravená cesta prístupová, ktorá bola už ako tankodrom a vyrovnaná a zmulčovaná komplet trávnatá plocha. Pozrite foto od Petra a niečo aj z môjho iPhone. Veľká vďaka všetkým zúčastneným! Aktualizovaná informácia - Peter to zrátal a dorátal sa k 106 opraveným dieram, alebo výtlkom.
Neskoré sobotné popoludnie
14. apríl 2018

Nedohodli sme sa, ale tak to vyšlo - stretli sa nemecké legendy z 1. a 2. sv. vojny u nás v Plevníku. A bolo to parádne a pohodové polietanie.

Otváranie neba
2. apríl 2018

Bol dnes Veľkonočný pondelok, väčšina mužskej populácie toto obdobie chodí po šibaní, ja na také nie som a tak som sa rozhodol stráviť časť dňa hore v oblakoch, teda kúsok pod nimi. Však už bol najvyšší čas, prvý krát tento rok. Vďaka turbulentnému vzduchu, termike aj vetru to bolo veľmi výživné. Veľa okruhov som dal, aj núdzakov niekoľko bolo, tak sezóna lietania môže začať. Pozrite zopár záberov z trasy Hričov, Slávnica, Trenčín.
ITS-8 polský motorový klzák z roku 1936
13.3.18 aktual
25. február 2018

V polovici 30. rokov minulého storočia sa v Európe a Spojených štátoch objavili prvé motorové klzáky.
Prvé stroje tohto obdobia boli vytvorené ako motorizované verzie výkonných alebo cvičných klzákov. Tak vznikli nemecké M-Condor a Grunau Motor-Baby, v ktorých bol motor namontovaný na pylóne nad krídlom. Toto riešenie sa použilo aj v prvom poľskom motorizovanom klzáku AMA, ktorý bol postavený vo Varšave v roku 1935. Avšak nebol úspešný, pretože mal príliš slabý motor. Druhou variantou bola konštrukcia motora v prednej časti trupu. Takto bol navrhnutý nemecký motorový klzák Mü 13. Tretím riešením bol systém s dvomi trupovými nosníkmi, ktoré umožnili umiestnenie motora za gondolu s krátkym trupom. Inštitút technológie klzákov Lwów išiel týmto smerom. Tam vznikol predbežný návrh na dva účely využitia - poskytovať výcvik pilotov vetroňov a lietadiel a pre overovanie vlastností motorov. Stroj bol navrhnutý v súlade so zásadami Medzinárodnej komisie pre štúdium vetroňov ISTUS, kde je jedným z kritérií bolo, že majú podobné vlastnosti ako v lete s motorom aj bez neho. Aby sa podobal na klzák, ktorý bude poháňať tlačná vrtuľa. (so zvýšenou prevádzkovou bezpečnosťou na zemi a umožnila dosiahnuť vysokú účinnosť vrtule) Na splnenie prijatých cieľov sa v projekte predpokladajú dve verzie: výcviková, na školenia pilotov a výkoná, ktoré sa líšia vo vymeniteľných krídlach. Návrh začal prvým variantom s názvom ITS-8. Použil sa nemecký dvojtaktný motor Kröber M-3 s výkonom 18 HP. Počiatočný projekt vypracoval manažér ITS - Ing. Wiesław Stępniewski a za koncept systému dvoch trupových nosníkov zodpovedal Ing. Bolesław Wiśnicki.
Prototyp bol o 45 kg ťažší ako sa predpokladalo. Dostal registračné číslo 478. Motorový klzák bol prevezený na letisko v Lwowie na jeseň roku 1936. V priebehu jedného roka nalietal 120 hodín. Spočiatku robil problémy motor, ktorý spôsoboval silné vibrácie pri nízkych otáčkach. Muselo sa upraviť odpruženie motora ako aj pružné uloženie palivoého potrubia aby sa zabránilo jeho praskaniu. Ovládanie ITS-8 bolo príjemné, ale pri pristávaní mal tendenciu odskočiť, čo bolo spôsobené tvrdým podvozkovým kolesom. V roku 1937 sa vykonali skúšky na Inštitúte techniky klzákov.
Medzitým bola navrhnutá výkonnejšia verzia označená ako ITS-8W. Bola zrušená koncepcia vymeniteľných krídiel a použil sa nový výkonnejší motor. Táto verzia mala zväčšené rozpätie krídiel, aerodynamickejší trup a motor s výkonom 25 HP.
Priaznivé výsledky dosiahnuté s ITS-8 rozhodli,že bude vyrobená ďalšia varianta ITS-8M určená pre meteorologický výskum. Potreba inštalácie ťažších meracích prístrojov na palube posilnila rozhodnutie použiť motor s výkonom 35 až 40 HP. Klzák bol samonosný a mal zaťahovocí podvozok. Prototyp sa začal stavať v roku 1939 avšak nebol dokončený do vypuknutia vojny.
Konštrukcia
Jednomiestny motorový klzák drevenej konštrukcie, krídlo umiestnené v hornej časti s dvojnosníkovým trupom, motor s tlačnou vrtuľou. Konštrukcia bola vyrobená z borovicovej a brezovej preglejky a smrekové a olšové drevo pre menej namáhané časti. Smrekové rebrá vyztužené preglejkou. Krídlo podopreté dvoma pármi vzpier, prvá prenášala sily z krídla a druhá z chvostov. U ITS-8 bol použitý konkávny profil ITS-B4 s hrúbkou 15,4 %, ktorý sa na koncoch menil na konvexný ITS-B1 s hrúbkou 9 %. ITS-8W mal konvexný profil ITS-B1 s hrúbkou 15,4 % a prechádza do 9 % hrúbky na koncoch. Krídla boli potiahnuté plátnom, prechody preglejkou.
Motor v ITS-8 dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalcový plochy Köller Kröber M-3 s výkonom 18 HP pri 2700 ot/min a hmotnosťou 29 kg. Uloženie bolo zvárané s oceľových rúrok. Dekompresor umožňoval spustenie motora za letu. Vrtuľa Szomański drevená pevná tlačná s priemerom 1,36 m. Nádrž na 30 kg paliva. Spotreba 6 l/hod. Verzia ITS-8W: vzduchom chladený dvojtaktný štvorvalcový plochý Ava 4A-00, výkon 25 HP pri 2300 ot/min, hmotnosť 37 kg. Spotreba paliva 8l/hod. Na ITS-8M mal byť motor Ava-4A-02 s výkonom 35/40 HP alebo motor Sarolea Albatros s výkonom 32-35 HP.
Poznámka: prosím o zhovievavosť nad mojím prekladom z originálu ktorý bol písaný v poľštine.
Model tohto netradičného klzáku má vo výrobnom programe poľská firma Oldgliders od ktorej pochádza aj moja verzia.
Parametre: mierka 1:3,3, rozpätie 4,0 m, dlžka 1,92 m, hmotnosť 10 kg.
Časom uvediem detaily môjho lietka.
Prvé stroje tohto obdobia boli vytvorené ako motorizované verzie výkonných alebo cvičných klzákov. Tak vznikli nemecké M-Condor a Grunau Motor-Baby, v ktorých bol motor namontovaný na pylóne nad krídlom. Toto riešenie sa použilo aj v prvom poľskom motorizovanom klzáku AMA, ktorý bol postavený vo Varšave v roku 1935. Avšak nebol úspešný, pretože mal príliš slabý motor. Druhou variantou bola konštrukcia motora v prednej časti trupu. Takto bol navrhnutý nemecký motorový klzák Mü 13. Tretím riešením bol systém s dvomi trupovými nosníkmi, ktoré umožnili umiestnenie motora za gondolu s krátkym trupom. Inštitút technológie klzákov Lwów išiel týmto smerom. Tam vznikol predbežný návrh na dva účely využitia - poskytovať výcvik pilotov vetroňov a lietadiel a pre overovanie vlastností motorov. Stroj bol navrhnutý v súlade so zásadami Medzinárodnej komisie pre štúdium vetroňov ISTUS, kde je jedným z kritérií bolo, že majú podobné vlastnosti ako v lete s motorom aj bez neho. Aby sa podobal na klzák, ktorý bude poháňať tlačná vrtuľa. (so zvýšenou prevádzkovou bezpečnosťou na zemi a umožnila dosiahnuť vysokú účinnosť vrtule) Na splnenie prijatých cieľov sa v projekte predpokladajú dve verzie: výcviková, na školenia pilotov a výkoná, ktoré sa líšia vo vymeniteľných krídlach. Návrh začal prvým variantom s názvom ITS-8. Použil sa nemecký dvojtaktný motor Kröber M-3 s výkonom 18 HP. Počiatočný projekt vypracoval manažér ITS - Ing. Wiesław Stępniewski a za koncept systému dvoch trupových nosníkov zodpovedal Ing. Bolesław Wiśnicki.
Prototyp bol o 45 kg ťažší ako sa predpokladalo. Dostal registračné číslo 478. Motorový klzák bol prevezený na letisko v Lwowie na jeseň roku 1936. V priebehu jedného roka nalietal 120 hodín. Spočiatku robil problémy motor, ktorý spôsoboval silné vibrácie pri nízkych otáčkach. Muselo sa upraviť odpruženie motora ako aj pružné uloženie palivoého potrubia aby sa zabránilo jeho praskaniu. Ovládanie ITS-8 bolo príjemné, ale pri pristávaní mal tendenciu odskočiť, čo bolo spôsobené tvrdým podvozkovým kolesom. V roku 1937 sa vykonali skúšky na Inštitúte techniky klzákov.
Medzitým bola navrhnutá výkonnejšia verzia označená ako ITS-8W. Bola zrušená koncepcia vymeniteľných krídiel a použil sa nový výkonnejší motor. Táto verzia mala zväčšené rozpätie krídiel, aerodynamickejší trup a motor s výkonom 25 HP.
Priaznivé výsledky dosiahnuté s ITS-8 rozhodli,že bude vyrobená ďalšia varianta ITS-8M určená pre meteorologický výskum. Potreba inštalácie ťažších meracích prístrojov na palube posilnila rozhodnutie použiť motor s výkonom 35 až 40 HP. Klzák bol samonosný a mal zaťahovocí podvozok. Prototyp sa začal stavať v roku 1939 avšak nebol dokončený do vypuknutia vojny.
Konštrukcia
Jednomiestny motorový klzák drevenej konštrukcie, krídlo umiestnené v hornej časti s dvojnosníkovým trupom, motor s tlačnou vrtuľou. Konštrukcia bola vyrobená z borovicovej a brezovej preglejky a smrekové a olšové drevo pre menej namáhané časti. Smrekové rebrá vyztužené preglejkou. Krídlo podopreté dvoma pármi vzpier, prvá prenášala sily z krídla a druhá z chvostov. U ITS-8 bol použitý konkávny profil ITS-B4 s hrúbkou 15,4 %, ktorý sa na koncoch menil na konvexný ITS-B1 s hrúbkou 9 %. ITS-8W mal konvexný profil ITS-B1 s hrúbkou 15,4 % a prechádza do 9 % hrúbky na koncoch. Krídla boli potiahnuté plátnom, prechody preglejkou.
Motor v ITS-8 dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalcový plochy Köller Kröber M-3 s výkonom 18 HP pri 2700 ot/min a hmotnosťou 29 kg. Uloženie bolo zvárané s oceľových rúrok. Dekompresor umožňoval spustenie motora za letu. Vrtuľa Szomański drevená pevná tlačná s priemerom 1,36 m. Nádrž na 30 kg paliva. Spotreba 6 l/hod. Verzia ITS-8W: vzduchom chladený dvojtaktný štvorvalcový plochý Ava 4A-00, výkon 25 HP pri 2300 ot/min, hmotnosť 37 kg. Spotreba paliva 8l/hod. Na ITS-8M mal byť motor Ava-4A-02 s výkonom 35/40 HP alebo motor Sarolea Albatros s výkonom 32-35 HP.
Poznámka: prosím o zhovievavosť nad mojím prekladom z originálu ktorý bol písaný v poľštine.
Model tohto netradičného klzáku má vo výrobnom programe poľská firma Oldgliders od ktorej pochádza aj moja verzia.
Parametre: mierka 1:3,3, rozpätie 4,0 m, dlžka 1,92 m, hmotnosť 10 kg.
Časom uvediem detaily môjho lietka.
Viac dochovaných foto som nezohnal. Toľko originál a teraz moja verzia - zopár záberov rôznych pre ilustráciu, možno aj inšpiráciu.
AMIGO V
8.4.18 aktual
16. február 2018

Keď sme s Ivanom Taldom chodili na súťaže RC V1, V2 niekedy na prelome 70/80 rokov v dobách pravekých nášho hoby objavilo sa tu práve aj Amigo (pôvodné je z roku 1960). Od vtedy mi ostal v pamäti s tým, že také si raz postavím aj ja. Prešlo moc veľa času a nie. Až teraz keď som v kalendári uvidel že je naplánovaná súťaž RC V2 v Martine v máji a bola možnosť kúpiť stavebnicu Graupnerovú za dobrú cenu bolo rozhodnuté. Do jari je ešte trocha času, tak to dúfam stihnem. Aktuálne je to už 5. generácia Amiga aj keď práve táto vychádza z Amiga II z roku 1966. Kúpil som k tomu ešte JAPICO a laky a trocha farbičky a hurá do práce. Keďže vlekára nemám (a to bol ten rozhodujúci človek, ktorý mnohokrát vyhrával závod) použijem “gumicuk” ( 15 m guma hadička + 100 m lanko čo je aj v pravidlách kategórie F3 RES ) a teším sa na to, že sa dostanem častejšie do prírody a budem sa viac hýbať - teda v to dúfam.

Pohľad pod “kapotu” ešte

Hotovo.

Tak som sa dostal až sem.

Tak takúto prácu som nerobil, uf, desiatky rokov. Aj som si zanadával, lepiaci lak by mal lepiť, ale nelepí, len moje prsty. Ale už tomu vidím na koniec, dúfam že už nič nepokazím.

Som sa nabrúsil, ale už. 185 g zatiaľ.

Negatív na ušiach musí byť - povedal Vilo. Tak ho tam dávam.

Ešte balzový poťah, nemám rád túto prácu, ale dúfam, že sa mi to podarí ako má byť.

Pokračujem krídlom. Kvalita použitej balzy je priemerná, ale nosníky krídla (smrek 3x5) nepoužiteľné! Ešte, že mám blízko staviteľa Vila.

Výškovka zlepená.

Hoblík, šmirgel a nožík v akcii, tu je výsledok. K tomu kopa pilín a prachu balzového, ale to je práve to pravé.

Začínam trupom
Aj vďaka mojim nezištným pomocníkom Vilovi a Petrovi prebehol zálet v sobotný podvečer 7. apríla bezproblémovo. Aj originál RES gumicuk fungua. Nebolo kedy robiť nejakú dokumentáciu, tak len Petrovo telefónno-mobilné krátke video ako dôkaz. Amigo je veľmi priateľské!

Moje prvé “SÓLO”
9. február 2018










Pri hľadaní niečoho iného som objavil aj tieto zábery z prvého môjho sóla, však už je to jedenásť rokov. Vďaka patrí môjmu inštruktorovi, nielen že ma dozeral, ešte aj fotiť stihol. Na začiatku výcviku som si skutočne nedokázal predstaviť, že sa až sem dopracujem. Boli to krásne časy a na Seagleair a Trenčianske letisko spomínam a rád - a rád sa tam vraciam. Moje prvé lietko bola Katana DA-20, neskôr DA-40, v Hričove k tomu pribudli Cessna 152, 172.
“Čo troška nostalgie” ( NV 21 z roku 1949 )
21. január 2018

Že sa dá zmysluplne tvoriť aj v tomto studenom období dokazuje Miro, je to výzva pre nás ostatných, pozrite jeho nové VIDEO. Zdieľam aj s originálnym názvom a doplňam - Poriadna dávka nostalgie! Mal som ho ako asi 12-ročný. A bol to skutočne prvý dotyk s modelárstvom. Neskôr som postavil aj model, aj motor na stojane bežal. Len do luftu sa žiaľ nikdy nedostal. Dúfam, ale že Milan sa určite ukáže na letisku s týmto krásavcom staručkým, ale stále krásnym. Teším sa. ( moja otázka ešte k tomu - dá sa dnes ešte zohnať detonačné palivo? )
“Aj toto sa stava”
16. január 2018

Miro nám umožnil nazrieť do dielne nášho “Tata”. Napriek veku dokazuje, že to stále vie a finišuje s jeho zatiaľ najväčším aj najkrajším projektom. Už tomu veľa nechýba. Všetci mu držíme palce a tešíme sa na jeho skorý a úspešný zálet. Pozrite už tradične pekne spracovanú fotoprezentáciu.
Musger MG-19. Mierka 1 : 4,4
8.3.18 aktual
14. január 2018

Ja som sa tentokrát rozhodol pre klasiku - žiadne EPP, žiadny laminát ani kompozit. Pekne poctivo - drevo, plátno, farba, štetec. Musger MG-19 Steinadler. Rakúska dvojsedadlovka z roku 1951. Celkovo bolo postavených 40 kusov, z toho dnes ešte lieta ca. 12. Sledujte môj progres.

Tak už aj Peter je na palube. Len to bude musieť zvládať zo zadnej sedačky.

Pomaly sa blížim do finále.

Pôvodne som navrhol napájanie palubného systému z pohonového aku cez SBEC. Pri zvážení som zistil, že potrbujem dovážiť ca 150 g ešte do predu. A keďže pred kabínou bolo dosť miesta, rozhodol som použiť takéto “aktívne” závažie (142 g). Srdcom je elektronický prepínač DSM 10. Výstupné napätie je prenášané do vysielača. Dúfam, že to bude spoľahlivo fungovať.

Striga je už na metle, teda na chvoste.

Dlho som vyberal aku, takto som sa nakoniec rozhodol. Potreboval som čo najmenší rozmer (132x43x36 mm, 463 g), prúd do 60 A, našiel som tieto u Yuki, aj cena bola relatívne priaznivá. Nepoznám, ale verím, že budú slúžiť dobre.

Regulátor + UniSens-E - meria výšku,vario, prúd (140 A), napätie, kapacitu, otáčky, energiu, zostávajúcu kapacitu a kvalitu príjmu príjmaných dát.

Tu je motorizácia.

“Náhražka” za nedostupný aerovlek - vozík na vzlety je hotový. Trocha som ho vylepšil - veľké kolieska uložené v guličkových ložiskách od NONA.

Inštalácia takmer hotová, chýbajú aku a nejaké prepoje.

Príjmač + SBUS servá, niečo ide aj napriamo (vyp. háčik, brzdy, regler)

21.1.18 - Dnes náhony krídelok hotové

20.1.18 - Guľová rýchlospojka Sulivan pre jednoduchú montáž výškovky - u mňa novinka, dúfam, že sa osvedčí

20.1.18 - Lankový náhon smerovky

14.1.18 - Oracolor a štetec

7.1.18 - príprava na montáž elektroniky

5.1.18 - komplet obalené! Oratex antic - 8,5 m som minul

22.11.17 - trup pripravený na obaľovanie

22.11.17 - krídla pripravené na obaľovanie

11.11.17 - krídelkové servo (S3174SV)

11.11.17 - krídelkové servo na mieste

11.11.17 - elektrické brzdy namontované

11.11.17 - MPX konektor - krídelká+ brzdy
Rok 2018