Modelársky areál Plevník je na GOOGLI
Slovenské stránky kde sa niečo deje -
Správy - informácie - odkazy

Wabi Daněk-Píseň co mě učil listopad pre Miroslava


Tip na vianočný darček

Spoločenské stretnutie - pozvánka

FUTABA FX-36

Nové/upravené pravidlá RC-XXL na rok 2018

GEORDIE - House of the Rising Sun

Nové - REVO PowerLab Touch 6 a 8

Majstrovstvá sveta F3A Argentína 2017

Senzory pre Futaba SBUS

Príjemné jesenné popoludnie na letisku

Robert Plant vydal nový album - CARRY FIRE

Nové letové video Laminára

Žeby ďalšia novinka od Futaby?
Doplnené 13.12.2017: Ripmax stále nič, ale T12K je už pripravená na predaj. Futaba tým rozšírila sortiment, takže si môže vybrať každý podľa požiadavok aj ceny. Ja by som ju zaradiel niekde medzi T8/10J a T14SG.

Prvý elektromodel od Graupnera

Storch, teda bocian po našom


Messerschmitt M-35 2,2 m rozpätie

Od 1.10.2017 začínajú platiť v Nemecku pre lietanie s modelmi nové pravidlá
- Povinnosť označenia - všetky modely od 250 g musia byť označené. Táto visačka musí byť ohňovzdorná
- Potvrdenie o “školení” - pre prevádzku leteckých modelov od 2 kg mimo schválených modelárskych priestorov je toto potvrdenie vyžadované
- 100 metrový strop - model lietadla, tiež pod 2 kg nesmie mimo schválených priestorov bez Potvrdenia o školení lietať vyššie ako 100 m od zeme
- Informácie sú zo špeciálne pre tento účel vytvorenej stránky Nemeckého aeroklubu, pod ktorý patrí aj Nemecký zväz modelárov.

CORE high-end RC systém snov

Hütter H-17 v mierke 1:2 z roku 1934

Musger MG-19 - 4m

Nové servo FUTABA S3777 SV

HACKER+EMCOTEC ohlásili k 1. novembru 2017 fúziu.
Od 11.10.2017 bude možné objednávať sortiment oboch spoločností už len cez stránku Hacker Motor. Prvé zásielky potom budú odoslané 16.10.2017.

Kto si ešte spomenie ?

Prémiové vysielačové pulty

Q6 Plus - chytrý mini nabíjač - nabíjací prúd 16 A

Airshow-events - tak torcha iný modelársky veľtrh

Ahi - novinka od Dream-flight.

Letecký deň Slávnica 2017 - 19.8.

Horúca novinka - FUTABA T16SZ
ASTRA má rádia už skladom. (13.10.2017) Cena v TATRAMODEL je 789,54 €. Cena u LINDINGERa je 871,67 €.

Inovovaný príjmač FUTABA R7018SB/1350

BATERY CHECKER BS-8S

“Veľké tajomstvo” FUTABA S-Bus(2)
jednoducho vysvetlené

Pozn. je možné, že niektoré obrázky, resp. linky v starších príspevkoch nefungujú, prešiel som na nový RapidWiever 7 a stále s tým bojujem..
Pôvodný blog som presunul a nájdete ho pod názvom Blog starý v hlavnom MENU.


Úplne nová Cesna 150 - 2,1 m rozpätie. Reportáž. Takmer to skončilo skôr ako začalo.. Stánka výrobcu.

Rok 2017

S rozvojom nových technológií, ich dostupnosti aj pre hoby oblasť sa objavujú riešenia aj tohto problému. Nedávno som narazil na zariadenie ktoré ponúka profesionálne riešenie a s ktorého som nadšený. Zmeranie ťažiska a jeho nastavenie je otázka niekoľkých minút, hmotnosť modelu (max 55 kg) ani jeho rozmery nie sú prakticky obmedzené a výsledok je takmer dokonalý. Ako to funguje? Teoreticky veľmi jednoducho, stačí k tomu znalosť matematiky a fyzikálnych zákonov. Prakticky zariadenie pozostáva s troch snímačov hmotnosti, laserového meradla a zdroja - vzájomne prepojené. Toto komunikuje cez Bluetooth s na to vytvorenou aplikáciou. (IOS, Android) U motorových modelov sa pod každé koleso vloží snímač, u špeciálnych modelov, alebo vetroňov napríklad treba zhotoviť podporný prípravok. Na spodok modelu sa vyznačí požadované ťažisko. Následne sa zmeria vzdialenosť senzorov a laserovým meradlom poloha požadovaného ťažiska od snímača. Tieto dve hodnoty sa zadajú do programu, ktorý určí polohu skutočného ťažiska a vzdialenosť o ktorú ho treba posunúť. A to je všetko, máte istotu že je presne tam, kde ho výrobca, alebo konštrukér určil.
Výrobca je holandská firma DIGITECH. V Nemecku je možné objednať u distribútora Stein-elektronik. Koncom decembra bude k dispozícii inovovaná verzia CG Wizard Professional. Cena je 249,- € čo nie je málo. Tu sa ponúka možnosť spoločnej investície napríklad klubu, alebo skupiny modelárov. Predsa len využitie prípravku nie je až také časté. Podrobný videonávod môžete pozrieť na Youtube, písomný návod je na stiahnutie na stránke výrobcu.
Ešte jeden zaujímavý prípravok-meradlo veľkosti výchyliek riadiacich kormidiel AT WIZARD je tu k dispozícii. Meradlo sa priloží na kontrolovanú plochu a cez Bluetooth spojí s mobilom, teda jeho aplikáciou. Na displeji si odčítate konkrétnu hodnotu v stupňoch, mm, alebo palcoch.
Doplnené - principiálne podobné zariadenie CG SCALE prednostne určené pre modely F3B, F3F, F5J .. je k dispozícii aj na stránke TOPMODEL FR. Myslím, že smer akým pôjdu ďalší je určený.



Fakt je ten, že za obmedzenie, resp. reguláciu pohybu vo vzdušnom priestore nemôžu drony a ich masové rozšírenie, čo pochopili nemecký modelári a mali by aj tí naši, ale technický a technologický pokrok, ktorý sa nedá zastaviť a tak ako je regulovaný pohyb po pozemných komunikáciach dozrel čas stanoviť pravidlá pre všetkých, ktorí zdielajú vzdušný priestor.
Nechcem ani neviem ísť do ďalších detailov, ale záver je nasledovný - ministerstvo dopravy zmenilo pôvodný predpis, pričom stanovil prechodné obdobie, takže nové nariadenie začína platiť od 1.10. 2017
A ako to funguje v praxi - geniálne jednoducho, pritom s typicky nemeckou dôslednosťou a precíznosťou. Je vytvorená stránka špeciálne pre tento účel. Tu je záujemca povinný preštudovať všetky dôležite informácie a pravidlá - riadenie modelov, právne predpisy a zákony, usporiadanie vzdušného priestoru, obmedzenia v riadených priestoroch, zhrnutie, prehľad, povinnosť poistenia - aktuálne je uvedená ponuka na trojmesačné bezplatné členstvo v Zväze modelárov pod Nemeckým aeroklubom - a tým aj spoločné poistné krytie pre modely do 25 kg a sumu do 1,5 mil €. Ročné členské je potom 44 €.
Ďalší krok je registrácia - vyplnenie osobných údajov vrátane prístupu do systému. Po úspešnom absolvovaní testu, zaplatení poplatku 26,75 € a poistky získate toto potvrdenie, s ktorým môžete lietať aj mimo schválených priestorov. Pochopiteľne tam kde nie sú žiadne letové obmedzenia. Na to už vznikajú špeciálne aplikácie, ktoré podľa Vašej polohy zobrazia situáciu v danom priestore.
Záver a moje doporučenie - skúsme sa ponaučiť tu a postupovať obdobným spôsobom aj u nás.

Určite som sa potešil takejto iniciatíve a budem šťastný ak sa podarí sfunkčniť organizované modelárstvo na Slovensku. Myslím, že spojenie so Slovenským národným aeroklubom je jediné správne riešenie modelárov, ktorí využívajú ten istý vzdušný priestor. Už nehovorím o tvoriacej sa legislatíve. Z času na čas pozriem na stránku ZMOSU, ale nič sa tam nedeje. Len postup aký zvolili iniciátori LERMASu (nemám predstavu kto to organizuje) mi príde na dnešnú dobu a komunikačné možnosti veľmi divný. Prvé informácie boli na českom modelárskom serveri, čo mne príde dosť nešťastné, neskôr konečne aj na RC PORTÁLI. Stránka lermas.sk by mal byť ten správny priestor na poskytovanie informácií, vedenie diskusie, informovanie verejnosti. Žiaľ okrem základných informácií, ktoré sú uverejňované všelikde na webe som márne pátral kto je za Prípravným výborom. Je to tajné, alebo sa za to hanbia, alebo niečo skrývajú? Žiadne dátumy, miesto, adresa nič.. Neviem. A je to škoda, pretože v nás možno neznalých, ktorí majú záujem aj chcú pomôcť zasievajú nedôveru. Veď nie je žiadny problém dnes napísať krásnu prehľadnú stránku, zaviesť blog, informovať a hlavne KOMUNIKOVAŤ. Tak som na RC Portáli vypátral že prvým zverejniteľom je jofrey007, neskôr som zistil, že colonel so Zvolena je ten asi najdôležitejší - Ľ. Krupár. Priznám sa ale, že stále mám v tom celom zmätok - ZMOS, Rada leteckých modelárov, teraz LeRmAS. Napriek všetkému verím, že sa veci vyjasnia, novobudovaná organizácia sa sfunkční k čomu sa aj ja osobne hlásim a držím palce.



A na záver Dušan zverejnil video jeho pomalolietania relaxačno - dovolenkového aj s Mirom.



Pribudlo nové video od Petra pod fotogalériou. Nádhera!





Takže na čo toto malé čudo je a čo dokáže: Je určené na meranie a monitorovanie lítiových akumulátorov - LiPol, LiPolHV, LiFe a LiIon. Pripájajú sa cez servisný konektor JST-XH 2.54. Dá sa zmerať napätie jednotlivých článkov -1 až 8, zostávajúcu kapacitu, zobrazenie je buď číselné, alebo čiarový graf. Presnosť je uvádzaná +5 mV. Ďalej je možnosť nechať zariadenie pripojené priamo v lietadle a po pristáti zhodnotiť stav akumulátora zo zobrazeného histogramu. Graf zobrazí aktuálne napätie každého článku aj najnižšiu hodnotu počas odberu. Okrem toho sa dá nastaviť alarm minimálneho, maximálneho napätia a max. hodnotu rozdielu napätí článkov (od 100 do 400 mV). Ďalšia funkcia umožňuje použitie v prípade straty a vyhľadania modelu. Zariadenie vydáva svetelný (4 ks LED diody) a akustický signál (dva bzučiaky 85 dB). Alarm sa aktivuje po 1 min od zastavenia pohonového elektromotoru, ďalej sa dá nastaviť zvukový signál po každej minúte. Výrobca doporučuje overiť predom funkčnosť na zemi. Všetky funkcie sa dajú v nastaveniach deaktivovať. Aktuálna cena je 18,37 € na Banggood. Myslím, že predajca je aj v ČR.
Medzitým sa objavili dva nové výrobky - stolový nabíjač (230 V napájanie), má dva výstupy, 200 W (2x10A). Označenie D2. A Smart vybíjač FD-100 2-8 článkov,100 W max.

Galéria od Petra Ipsera na pozretie tu.
Video zo záletu Petrovho Laminára od Mira Lovíška pozri tu. (pridané 17.4.2017)

Pozrite ešte nové bielučké značenie plôch naších! Boli sme prví, ktorí vyskúšali a je to paráda. Veľká vďaka patri Ľubovi Balejovi. Lietanie môže začať. Prídite.



Viac informácii teraz nie je k dispozícii, snáď po Norimberskom veľtrhu sa dozvieme viac. Pozrite pár prvých záberov, pričom je evidentné že sa jedná o prototyp ešte len. Môj osobný názor je, že sa jedná o iniciatívu bývalých pracovníkov robbe, ktorí teraz fungujú pod RIPMAX Nemecko a pokračujú vo vývoji modelov rady FX- okrem iného. Termín zahájenia predaja mi nie je známy (jeseň - uvádza zdroj ?), takže to môže byť kedykoľvek.. Avizovaná cena je “strašná” ale to už musí zvážiť kupujúci či táto investícia stojí za to a spätne aj výrobca či to obstojí na trhu..
Hlavné funkcie systému :
- FUTABA bezpotenciometrový ovládač 12 bit 4096 krokov
- profi 18-kanálový riadiaci systém s FASSTest & T-FHSS 2,4 GHz technológiou
- profi moduly kniplov ST-51
- funkcie telemetrie ako u T18MZ
- nové S-BUS funkcie
- prepínaťeľné modulácie FASST, FASSTest, S-FHSS, T-FHSS
- farebný dotykový displej 4,3”, 480 x 272 bodov
- napájanie LiFe aku 2100 mAh
- možnosť update cez SD kartu
Diskusiu k téme FX-36 môžete sledovať na RC PORTÁLi.


Toto malé zariadenie vie balancovať, resp. obmedzovať články až do napätia 3,6 V, trojfarebné LED ukazujú aktuálny stav jednotlivých článkov. Každý krok balancéra riadi úsporný malý PIC12F1822 procesor. BMS modul má EH konektor a jeho spotreba je sotva 20uA, takže môže byť bez obáv napevno umiestnený “onboard” v modeli. Výkon balancéra je max 100 mA čo plne dostačuje. Napokon toto malé zariadenie pracuje len keď napätie dosiahne, alebo prekročí 3,6 V. U veľkých aku kôli nízkemu výkonu balancéra sa nemôže nabíjať vysokými prúdmi. Na to treba myslieť, pretože LiFe, resp. A123 aku kôli vysokým C-éčkam umožňujú nabíjanie vysokými prúdmi.

LiFe- aku má dve konštrukčné varianty. LiFe je skratka pre lítium-fosfát železa. LiFe aku majú možnosť rýchlonabíjania a menovité napätie je 3,3 V. Sú dve varianty: tužkový článok, alebo tvar hranolu. Tužkové sú známe pod názvami A123, alebo Sony Konion. Články sú schopné vysokých prúdov. Sú to priemyselné články z automobilového priemyslu a pre výkonné ručné náradie s bezpečnostným ventilom. Sú vysoko odolné proti necitlivému zaobchádzaniu. A123 môžeme s LIFePo- programom a s 4C “rýchlonabíjať”, napätie jednotlivých článkov ale nesmie prekročiť hodnotu 3,6 V. Krátkodobo vydržia aj 4 V bez poškodenia. Kôli nízkemu samovybíjaniu sú v modelárstve vhodné na napájanie príjmačov, alebo pre zapaľovanie.
















A k tomu aj jeho inšpiráciu. Už aby tu bolo opäť JAR o !
















Ale späť k výberu. Po hľadaní a zvažovaní čo bude pre neho vhodné som náhodou narazil na nabíjače neznámej čínskej firmy ISDT. A zaujalo ma, majú moderné stránky, prehľadné so všetkými informáciami. Nájdete všetky technické parametre, konštrukciu, návody, aktuálne verzie FW, odkaz do obchodu. Takže som vybral typ SC-620 a tak ma to zaujalo, že som neodolal a pre seba som objednal menšiu variantu SC-608. V Európe začal túto značku zastupovať a predávať internetový obchod YUKI MODEL a keďže mám s nimi dobré skúsenosti a majú pre mňa veľmi zaujímavý sortiment objednal som ich vrátene USB adaptéru a ďalšieho príslušenstva tam. Na 4. deň od objednania som mal tovar doma. Obidva tipy majú rovnaký displej aj ovládanie, rozdiel je vo výkone - väčší 500 W/20 A, menší 150 W/8 A. Okrem toho väčší má výstup USB (2,1 A/5 V) pre nabíjanie ďalších chytrých zariadení ako telefóny a iné. Obidva vedia nabíjať všetky typy aku vrátane LIHV. Okrem toho aj vybíjanie a skladovanie. Ovládanie jediným prvkom - otočným kolečkom pre výber ponuky na obrazovke a následne potvrdením výberu. Jednoduché prehľadné intuitívne. Ako vstup napájania môžete použiť ľubovolný vhodný zdroj s rozsahom napätí 9-30 V DC. Samozrejme vhodne dimenzovaný pre potreby nabíjaného aku. Aby nedošlo k hlbokému vybitiu v prípade, že použijete ako zdroj aku parametrami sa dá toto obmedziť. Po praktickom oboznámení sa s nabíjačmi a zhotovení potrebných redukcií môj dojem je skutočne veľmi dobrý. A čo mi vadí, alebo chýba ? Ovládacie kolečko je síce vymyslené dobre, ale pri manipulácii často dochádza omylom k jeho pootočeniu, alebo zatlačeniu. Chce si na to asi zvyknúť a dať pozor. Nie je možnosť nabíjania len cez balančný konektor, čo by som uvítal. Opačne nabíjanie bez balancovania je možné, aj keď ste na to vopred upozornený a treba to potvrdiť.
Niekoľko informácii k aktualizácii Firmware - je vidieť, že firma neustále pracuje na zlepšovaní ovládacieho programu - od zakúpenia som už druhýkrát, naposledy včera aktualizoval. (2.0.3.92) A musím povedať, že tak si ja predstavujem význam slova “user friendly” ! Všetko prehľadné, jednoduché, rýchle. Priamo na stránke je záložka Download, kde si stiahnete pripravený balík súborov. Tu je aj informácia čo obsahuje konkrétna aktualizácia. Po pripojení nabíjača a spustení programu stačí nainštalovať ovládač a spustiť aktualizáciu. Po krátkej chvíli je všetko hotové, stačí odpojiť kábel. Hotovo. Ešte možno malá vychytávka hore v strede displeja si môžete prepísať zobrazenie typu zariadenia svojím ľubovolným názvom - napríklad meno. Pekné.
Medzi tým než som vybral aj kúpil obidva nabíjače už sa objavil ďalší typ - Q6 Plus 300W/14A - ten by mal byť v predaji v januári 2017. Je vidieť, že je to ďalšia generácia, problém s kolečkom vyriešený - je v strede dole, ďalej výstup mikroUSB pre priame pripojenie k PC. ( nie je treba žiadny adaptér) Vstupné napätie je rozšírené v rozsahu 7-32 V. Okrem toho ma v ponuke zaujal aj novo ohlásený merač aku Battery Checker BC-8S, to je ale asi skutočne horúca novinka.
Záverom chcem povedať, to čo som už naznačoval na začiatku - sú možno ďaleko dokonalejšie zariadenia na trhu, aj moc drahšie, ale aj vyslovene lacné. U tohto výrobcu aj keď čisto činskej firmy je zrejmé, že vedia čo chcú, ako to dosiahnuť a robia to s nadšením. Verím, že im to vydrží a budú robiť radosť nám modelárom. A tak pohnú dopredu aj konkurenciu.
Pozrite niekoľko záberov na rôzne stavy môjho nabíjača pre ilustráciu aj predstavu.











Základné info - rozpätie 1610 mm, hmotnosť 2500 g, motor Saito FA-40A (6,6 ccm). Mal som obavu či to utiahne, ale realita potvrdila opak. Vzlet po pár metroch a let v horizonte na pol plynu. Vždy som sa snažil lietadlá premotorovať, ale pre takúto polomaketu a realistický let úplne postačuje. Použil som opäť technológiu Futaba S-BUS, telemetria meria napätie príjmačového a žhaviaceho aku. Prižhavovanie je Glow4LP od Microsens electronics. Ostatné je zrejmé z foto.







